Het Zuidereiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van lisanne-al - WaarBenJij.nu Het Zuidereiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van lisanne-al - WaarBenJij.nu

Het Zuidereiland

Door: lisanne

04 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hello thuisfront!

1 januari 2014, de weergoden hadden niet dezelfde plannen als die wij hadden. Ook nu kwam het met bakken naar beneden en konden we weinig activiteiten ondernemen. We zouden pas 's avonds de ferry nemen vanaf Wellington naar Picton (op het zuidereiland) toe dus moesten we ons de hele dag nog vermaken. Omdat we zo'n beetje alles gezien hadden of het echt buiten was waardoor we zeiknat werden zijn we maar een puzzel gaan maken (tja, je moet toch wat...)
Daarna was het tijd om met de ferry naar de overkant te gaan, een tocht van 3 uur. Eenmaal in Picton aangekomen was het een kwartiertje lopen naar het hostel waar we een soort van eigen huisje hadden. Bij het uitchecken hadden we nog een verrassing, we moesten eigenlijk nog betalen voor de nacht maar er zat een oud mannetje achter de bali die alleen onze sleutel wilde hebben en geen geld, prima!

We zijn nog 2 dagen in Picton gebleven en wilde eigenlijk een wandeling maken maar helaas door de regen viel dit in het water. Dus dan maar 2dagen relaxen is ook niet zo verkeerd.

4 januari, de kiwiexperience start.
Al vanaf het moment dat we in de bus zaten was het wennen maar een leuke ervaring. Alles wordt voor je geregeld als je met deze bus gaat. Je hostel wordt geboekt voor de nacht, activiteiten die in de omgeving te doen zijn worden aangeboden en voor je gereserveerd. Verder krijg je veel informatie over de omgeving, waar je bent en hoe en wat.
De eerste tussenstop was in Nelson, dit is een plaatsje met veel zon uren helaas hebben wij de zon hier niet gezien. Wel was er een mooi strand waar veel mensen aan het surfen waren. Ook zijn we hier naar de supermark geweest omdat deze in Kaiteriteri (de plek waar we overnachten) deze niet heeft. Het hostel/lodge bleek niet zo geweldig te zijn als dat het er aan de buitenkant uitzag. Mijn bed stond namelijk met nog 5 anderen in een keet. Best een prima bedje maar als er alleen 6 bedden in staan en geen spiegel,toilet oid dan vind ik $30 toch wel een klein beetje teveel van het goede. Bezwaar maken had geen zin want verhuizen kon niet..

De volgende morgen begon gelukkig rond 9uur de zon door te komen en konden we onze wandeling in het Abel Tasman NP droog volbrengen. Om er te komen moet je eerst met een watertaxi. Deze heeft ons gelijk de pinguins en zeeleeuwen laten zien die hier leven en ook de split apple rock hebben we gezien. Toen was het tijd voor de wandeling. Het was een mooie wandeling met veel uitkijkpunten vanwaar je de zee en het strand kon zien. Bij terug komst in Kaiteriteri zijn we met de bus naar Nelson lakes gereden. Dit is een heel groot meer waarin je kunt zwemmen al is het wel koud. De wolken veranderden hier heel snel en het begon ook snel te regenen nadat de wolken waren gekomen. Daarna zijn we doorgereden naar Westpoort waar we bleven overnachten. In westpoort hebben we de Cape foulwind walkway gedaan. Een route langs de kust en een vuurtoren. Aan het einde van de wandeling was er een plek met heel veel zeeleeuwen. Het broedseizoen was net voorbij dus er waren veel kleintjes aanwezig. Na deze wandeling zijn we door gereden naar de Pancakerocks. Dit zijn rotsen die uit de grond gestampt zijn door een aardbeving. De rotsen heten zo omdat het op een hele grote stapel pannekoeken lijkt, allemaal verschillende laagjes.

Na de pancakerocks zijn we door gereden naar Franz Josef, het was de bedoeling dat we hier zouden gaan helihiken. Dit houd in dat je met een heli omhoog gebracht wordt op een gletsjer en dat je er vervolgens gaat wandelen. Helaas ging dit niet door omdat het weer te slecht was, het heeft er twee dagen lang geregend :(.
Omdat het de afgelopen 2 dagen had geregend en we weinig hebben kunnen zien of doen zijn we vanmorgen met de hele bus naar de gletsjer gereden zodat we nog wat konden zien en foto's maken.
Onze reis vervolgd zich verder naar Queenstown. Een leuke en vriendelijke stad. Van waar uit veel tripjes en tours vertrekken. Zo werden we de volgende dag vroeg opgehaald voor een trip naar Milford Sound. Deze bus heeft ons een kijkje gegeven in het binnenland van het zuidereiland want we moesten vanaf Queenstown naar de kust toe rijden. Onderweg zagen we veel schapen en herten. Ik wist niet dat er ook zoveel herten gehouden werden hier. Na verschillende stops bij een glestsjer en mirror lakes kwamen we aan bij de boot waarmee we zo'n 2-3 uur gingen rond varen. Vanaf de boot hebben we zeeleeuwen en dolfijnen gezien die om onze boot heen zwommen.

De volgende dag was het de dag van de waarheid, de Canyonswing. We werden opgehaald met een busje en zijn naar de plek waar het moest gebeuren toe gereden. Onderweg kregen we een filmpje te zien met welke manieren(+70) je naar beneden kan springen. De eerste sprong was echt heel eng want je springt gewoon het diepe in en je weet niet waar je stopt met vallen boven een rivier.. Het was een super leuke ervaring om te doen. Daarom heb ik t meteen nog een keer gedaan, (de adrenaline zat nog er hoog..)maar nu vanaf een glijbaan, dit was nog veel enger maar ook echt super leuk.

De volgende dag zijn we vanuit Queenstown naar Lake Tekapo gereden. Een dorpje waar niet bijsterveel te doen is behalve sterren kijken aan t meer en hotpools. Dit hebben we dan ook maar gedaan.

Hierna zijn we naar Christchurch gegaan. Onderweg viel het op dat er van het ene op het andere moment geen bergen meer waren. Alle bergen waren verdwenen. Bij aankomst in Christchurch vond ik het een beetje een rare stad, nog net geen spookstad. De stad ziet er namelijk uit als of er een maand geleden een grote aardbeving is geweest en alles afgezet is met hekken en is gestut tegen verder instortings gevaar. Het is moeilijk te geloven dat de aardbeving al 3jaar geleden was. Ze zeggen dat het 15 jaar duurt voordat de stad weer helemaal opgebouwd is. Wat eerst het centrum was was nu geen centrum meer en ook de bus/tram verbinding was opgeheven, die liep alleen nog door het nieuwe deel heen. Na 5uur 's middags zag je ook alleen nog toeristen op straat lopen, de 'normale' mensen waren allemaal naar huis of die zag je niet meer. Ons hostel lag vrij afgelegen. Ook was het niet het meest moderne en schone hostel maar dat zal dan maar. We hebben vandaag niet meer gedaan dan naar de supermarkt gaan, dit was namelijk al zo'n 45 mim. lopen. Waarom we hier 2dagen blijven was ons nog niet helemaal duidelijk er is gewoon weinig te doen. De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt langs het container winkelcentrum en botanische tuinen.

Daarna was het weer tijd om te vertrekken. We zaten dit keer in de bus met andere mensen dan waar we eerst mee zaten omdat je normaal gesproken 1 nacht in christchurch verblijft. Er zaten nu veel engelse bij ons in de bus en het was lang niet zo gezellig als ervoor. De bus ging vandaag naar Kaikoura. Hier hebben we gezwommen met wilde dolfijnen! Dit was echt een super mooie ervaring. Al was het in het water koud en was het erg vermoeiend, het was zeker de moeite waard om te doen.
We zwommen in het water tussen de dolfijnen in groepen van zo'n 100-200 dolfijnen, het waren er super veel. Dat we in het water waren zwommen ze overal en wilde ze graag spelen. 's avonds hebben we de zonsondergang gezien vanaf het strand. Alles was helemaal donker oranje gekleurd heel mooi.
De volgende dag was onze laatste dag op het zuidereiland. We zijn eerst met de bus van Kaikoura naar Picton toe gereden en hebben de volgende dag 's avonds de ferry genomen terug naar Wellington op het noorder eiland. Hier hebben we geslapen en zijn daarna meteen weer vetrokken met een bus naar Auckland want vanaf hier vliegen we namelijk weer terug naar Australië. In Auckland hebben we hebben een Ironman gezien die hier gehouden werd maar daar was niet heel veel aan omdat de 'profs'/ fanatiekelingen al heel vroeg finishte en wij dus alleen nog maar recreanten zagen.
De volgende dag 20-1 was een rustige dag, we vlogen namelijk pas om 19.00uur terug naar Sydney toe.

Zo dat was Nieuw Zeeland, een maand was veel te kort voor dit mooie land!

groetjes!

• 05 Februari 2014 - 20:53

Monique Al:

Hoi Lisanne, wat heb je een onwijs leuke tijd daar! En super
    veel gezien en gedaan! Ik begreep van je moeder dat je nog
    2 weekjes hebt, dan zit het er alweer op! Geniet er nog
    ff van, tot snel. Hans, Monique, femke, jelmer en renske