Adelaide, Australia Day en Tour Down Under - Reisverslag uit Adelaide, Australië van lisanne-al - WaarBenJij.nu Adelaide, Australia Day en Tour Down Under - Reisverslag uit Adelaide, Australië van lisanne-al - WaarBenJij.nu

Adelaide, Australia Day en Tour Down Under

Door: Lisanne

12 Februari 2014 | Australië, Adelaide

Maandag avond 20 januari kwamen we aan in Sydney. Omdat onze volgende vlucht om 6.45 uur de volgende morgen zou vertrekken brachten we een nachtje door op het vliegveld. Nadat we gedacht hadden een goede slaapplek (lees bank) te hebben moesten we helaas verkassen omdat het vliegveld voor de helft sloot en onze bank daar natuurlijk net niet binnen stond. We waren niet de enige die bleven overnachten op het vliegveld dus was de grond op en om de liften en toileten goed bezet met reizigers die hun matjes en slaapzakken hadden uitgerold over de grond. Ook werd deze ruimte afgesloten met grote hekken. (Gezellig is anders..) Ook wij vonden hier nog een plekje en hebben geprobeerd onze ogen dicht te doen. Dit werd ons niet echt makkelijk gemaakt doordat werklui een of andere muur bij de toiletten aan het bewerken waren...

De volgende morgen vlogen we door naar Adelaide. Na een rustige vlucht kwamen we aan in Adelaide. Na wat gepuzzel hoe we het snelst bij het hostel en de stad kwamen vanaf het vliegveld kwamen we uiteindelijk na zo'n anderhalf uur op de plek van bestemming aan. Na overdag wat te hebben rond gelopen in de stad zijn we ' s avonds nar de Tour Down Under geweest voor vrouwen. Vanavond was het laatste en afsluitende criterium dat werd gewonnen door Loes Gunnewijk.

Mc Leod's Daughters
De dag hierna moesten we optijd ons bed uit want de Mc Leod's Daughters tour staat voor de deur! Na eerste een treinrit naar het begin van de trip hebben we met een auto in 2,5 uur veel verschillende filmlocaties gezien. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de serie nog niet gezien had maar dat ik nu wel heel erg benieuwd ben geworden! Er waren zoveel mooie plekjes die inderdaad echt in een film thuis horen.

Kangaroo Island!
Ook de volgende morgen moesten we weer op tijd buiten staan. Onze trour naar Kangaroo Island gaat beginnen! Na een rit van 4 uur en een overtocht met de ferry van zo'n 45 minuten zijn we aangekomen op Kangaroo Island. Eerst zijn we naar een uitkijkpunt gegaan waar je 360 graden kunt rondkijken over het eiland heen. Niet heel bijzonder maar wel mooi om te zien. hierna zijn we naar Seal Bay geweest. Hier leeft een grote kolonie zeeleeuwen die je onder begeleiding van een gids kan bekijken. Nu denk je vast kijken dat kan ik zelf ook wel maar we mochten komen tot op een paar meter van de dieren. Het zijn eiegenlijk hele saaie beesten, het enige dat ze op het land doen is slapen en hun kind voeren. meer doen ze niet.
Hierna hebben we gekajakt, dat was een hele belevenis. we gingen met een vrij grote groep het water op en voeren achter elkaar aan. op een gegeven moment konden we niet verder en dat we terug voeren zagen we de kajak van onze gids omgekeerd in het water liggen en onze gids met passagier in het water. Wat bleek, de boot was lek en ze konden niet verder! Uiteindelijk hebben we met 2 kajaks de andere meegenomen en ook de boot kwam weer veilig terug aan land.
Na het kajakken zijn we naar een wildlife sanctuary geweest. Hier hebben we heeel veel koala's gezien. Hier was ook een mannetje dat zich verplaatste van boom naar boom en daarbij het geluid maakte van een beer! (wow wat maken deze dieren rare en harde geluiden!)
De volgende morgen zijn we naar de furseals geweest. maar moet zeggen ze worden wel een klein beetje saai als je er al zoveel gezien hebt.. Hierna zijn we gaan Sandboarden. Je gaat met een houtenplank (soort van snowboard) van een grote zandduin af en je kijkt hoever je kunt komen. Erg leuk om te doen, ookal zat daarna het zand echt overal.
De laatste stop was bij een honingfarm. Hier maken ze verschillende producten zelf met de honing die ze verkijgen van hun eigen bijen die over het gehele eiland heen staan verspreid. Ze maken o.a. wijn, ijs, honing, zeep, koekjes en chocolade. Na een lange reis kwamen we aan het eind van de avond weer terug aan bij het hostel.

Australia Day op 26 januari!
Vandaag was de laatste etappe van de Tour Down Under voor mannen, een criterium dwars door de stad heen. Na de de wedstrijd die werd gewonnen door Andre Greipel hebben we de huldiging gezien. Daar maken ze hier echt een feestje van met heel veel muziek en toeters en bellen.
's avonds wilde we naar een openlucht concert maar kwamen onderweg een parade tegen. In deze parade liepen mensen vanuit allemaal verschillende landen die in Adelaide en omgeving wonen. Deze groepen mensen vertegenwoordigen hun eigen land in kleding, muziek, dans en atributen. Deze hele optocht bleek naar het concert te gaan waar wij ook naar opweg waren en konden we met de mensen massa mee naar het park toe. Hier hebben we een openluchtconcert en vuurwerk gezien. Wat we qua vuurwerk miste met oud en nieuw hebben we nu dubbel en dwars ingehaald!

De dag na Australia day is een publieke vrije dag en de meeste winkels zijn dan ook gesloten. Wij zijn naar Adelaid Zoo geweest maar dit was niet echt de meest geschikte dag geloof ik. Het was erg warm en de meeste dieren hadden de schaduw opgezocht of lagen in hun binnenverblijf :(. Ook was het te warm om lang te blijven staan bij een bepaald dier omdat de zon je compleet weg brand. Hier waren wel reuze panda's aanwezig maar zo groot en interessant waren ze niet. Ook deze lagen namelijk verscholen in de schaduw en deden niets door de warmte.
Het was eeen kleine dierentuin maar net zoals de meeste andere in Australie erg goed verzorgd.

Zo, dat was weer een weekje Adelaide. Een mooie stad waar je veel kunt beleven op het gebied van sport, festivals, muziek en nog heel veel andere dingen!