Outback! van Adelaide naar Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van lisanne-al - WaarBenJij.nu Outback! van Adelaide naar Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van lisanne-al - WaarBenJij.nu

Outback! van Adelaide naar Alice Springs

Door: Lisanne

12 Februari 2014 | Australië, Alice Springs

Op 28 januari was het zover we zijn van Adelaide naar Alice Springs gegaan!
Nadat we optijd waren op gehaald door een busje en onze reisgnoten voor de komende week hadden ontmoet konden we vertrekken.
Na een paar uur rijden was het tijd om even te zwemmen en voor een lunch. Zwemmen was in een soort van vaargeul waar ook boten doorheen kunnen, niet dat deze er waren, dus wij hadden alle ruimte! Tijdens de lunch konden we op een temp. bordje kijken en deze gaf 47! graden aan. Doordat het zo warm was waren voor het eerst in de geschiedenis alle nationale parken gesloten in de omgeving. Dat was dus een leuke activiteit minder voor ons. Die middag hebben we weinig gedaaan door de warmte en de zon. 's nachts was het onze eerste nacht in een swag. Een swag is een soort van kleine 1 persoons tent zonder stokken dat je kunt open en dicht ritsen. Deze eerste nacht was niet heel confortabel want je ligt gewoon buiten onder de sterren hemel en hoort allemaal nieuwe geluiden..

Dag 2, Coober Pedy
Om kwart voor 6 was het tijd voor actie. Na een uitgebreid ontbijt met meusli, toast, fruit en jus konden we vertrekken naar Coober pedy. Onderweg zijn we gestopt bij een groot zoutmeer. Dit meer is zo hard dat je er gewoon overheen kunt lopen. Vanaf een afstandje lijkt dit meer net op een groot bevroren meer! Na deze tussenstop zijn we naar onze slaapplaats voor vannacht gereden. We slapen in Coober Pedy ondergronds. Coober Pedy staat bekend om zijn opal. Deze opal zit diep in de grond en er zijn dan ook veel mijnen. Wij slapen in een oude mijn/grot die helemaal is omgebouwd tot slaapzaal. Ondergronds is het altijd zo'n graad of 18-22 dus een stuk behagelijker dan buiten en prima om in te slapen.
Nadat we onze slaapplekken hadden geinspecteerd zijn we naar het opalmuseum gegaan. Hier kregen we een film te zien over hoe opal precies gevonden wordt en hoe je het bewerkt tot een deel van een sierraad. Van een ruw stukje niet glimmend ' steen' naar een mooi kleurrijk geslepen sierraad. Hierna kregen we een rondleiding door een mijn. Hier was een kamer van een mijnwerker te zien en al zijn spullend die hij hier bij zich had. Het was niet groot en al helemaal niet als je beseft dat ze hier drie weken onder de grond zitten.
Hierna kregen we een rondleiding door een woning van nu in Coober Pedy. De woningen hier staan voor de helft ondergronds omdat het daar veel kouder is en veel beter uit te houden is. De woningen zijn grote holtes uitgehakt uit steen. Dus als je iets aan de muur wilt ophangen of ergens een plekje wilt maken waar je iets in kan neer zetten, dan zul je dit moeten uithakken. Geloof niet dat dit echt iets voor mij is, ondergronds wonen...
's avonds zijn we na het eten naar kangaroe opvanghuis geweest. Hier komen kangaroes binnen die gewond zijn of niet meer zelf verder kunnen. Ook was hier een kleine kangaroe van een paar maanden van wie de moeder overleden is. Daarna hebben we nog een drankje gedaan in de Underground bar.

Dag 3, Uluru
Na een geode nacht hadden we vandaag een lange rit voor de boeg, zo'n 800 km! We hebben niet veel meer gedaan dan in de bus zitten en ons zelf vermaken tot we aankwamen in de buurt van Uluru. Op deze kampeerplek was ook een zwembad aanwezig en hier hebben we dan ook maar even een duik in genomen. We hebben hier de zonsondergang gezien tussen Uluru en Kata Tjura in.
De 2e nacht in onze swag verliep al een stuk beter al was het wel een stuk kouder dan de eerste nacht.

Dag 4, Uluru
Vanmorgen hebben we de zonsopgang bekeken bij Uluru en daarna ontbeten. Na het ontbijt hebben we de Mala walk gedaan, dit is een korte wandeling langs de Uluru. Tijdens deze wandeling hebben we tekst en uitleg gekregen over de verschillende plekken waar de aboriginals overdag verbleven met wie en waarom. Daarnaast waren er veel rots tekeningen te zien. Dit is educatie voor de kinderen.
's avonds hebben we de zonsondergang gezien bij de Uluru en je zag hem ook helemaal verkleuren. Van een saaie bruine rots naar donker rood.

Dag 5, Kata Tjura/ Kings Canyon
Deze morgen hebben we een wandeling gemaakt over/ langs de Kata Tjura, een andere grote bekende rots. De wandeling nam zo'n 3 uur in beslag met veel klim en klauter werk. maar met een mooi uitzicht van binnen uit de rots.
's middags zijn we door gereden naar Kings Canyon waar we hebben gezwommen in het zwembad, een kmapvuur hebben gemaakt en opnieuw hebben geslapen onder de sterren.

Dag 6, Alice Springs
De laatste dag. 's morgens hebben we een wandeling gemaakt over de Kings Canyon en opnieuw veel info gehad over aboriginals en hoe zij hier leven, de planten die hier groeien en de fosielen die te vinden zijn in deze rots. Aan het eind van de middag zijn we afgezet bij ons hostel in Alice Springs en 's avonds zijn we met de hele groep wat gaan eten. Ik moet toegeven, aboriginals hebben toch een bepaalde uitdrukking manier van doen waardoor ik ze toch liever niet alleen tegen kom en al helemaal niet in het donker..

De volgende dag zijn we naar het Flying docters museum geweest en hebben hier een film en het museum bekeken. Ik wist niet dat er zoveel gebruik gemaakt werd van deze service, was best wel even onder de indruk. Er hangt ook een tv scherm waarop te zien is hoeveel vliegtuigen er op dat moment actief zijn in het land en ik kan zeggen het was een drukke bedoening!
's mmiddags hebben we bij het zwembad rondgehangen en 's avonds met een kein groepje van onze tour pizza gegeten bij het hostel om de week helemaal af te sluiten!

De volgende morgen zijn we naar Melbourne gevlogen, dat meer in het volgende verslag!

• 12 Februari 2014 - 19:11

Monique Al:

Hoi Lisanne, wat beleef je toch veel! Schrijf je het allemaal
    op, anders weet je het straks niet meer!! Leuk hoor!!
    Groetjes van ons allemaal