Van Noosa naar Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van lisanne-al - WaarBenJij.nu Van Noosa naar Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van lisanne-al - WaarBenJij.nu

Van Noosa naar Brisbane

Door: lisanne al

03 Januari 2014 | Australië, Brisbane

Hoii vrienden en familie!

Na ons mooie avontuur op Fraser Island zijn we door gereden naar Noosa. Dit moet het San Tropez zijn van Australië, nou echt bijzonder vond ik t niet, behalve dan dat de mensen er goed verzorgd waren en de winkels er luxe uitzagen.
Hier in Noosa hebben we een wandeling door het National Park gemaakt en gebbqt.
De volgende dag zijn we doorgereden naar Beerwah, hier hebben we de Steve Irwin Zoo bezocht. Wat een mooie dierentuin is dat zeg! Zo ruim opgezet en alles ziet er tot in de puntjes verzorgd uit! Hier waren veel verschillende krokodillen soorten waar ook shows mee gegeven werden. Daarnaast hebben ze hier geen apen, olifanten of leeuwen maar wel ijsberen! En natuurlijk waren hier ook kangaroos te vinden die je kon aaien en voeren.

Vanuit Beerwah was het de volgende dag nog een klein uurtje rijden naar Brisbane, de inleverplek voor de campervan. Nu zit ons gezamelijk avontuur er toch echt op. Terwijl de jongens de laatste restjes schoon maakten en hem gingen inleveren zijn wij (lisette, marinde,evelien en ik) naar de lagune gegaan. Dit is een groot openbaar, openlucht zwembad. Erg lekker op warme dagen als je de zee niet in mag om te zwemmen. Verder hebben we in Brisbane de winkelstraat even onderhanden genomen, erg leuke winkels alleen een beetje duur voor een backpacker. Helaas heb ik ook niet al teveel ruimte over in mn tas..

Vanuit Brisbane zijn we door gereisd mer de bus naar Surfers Paradise. Hier zijn we bijna een week verbleven maar hebben geen tijd gehad om aan het strand te liggen en te relaxen. Iedere dag was vol gepland! Nu zul je denken een week is best veel tijd. Maar als je 2 national parken bezoekt en nog een extra dag national park die uiteindelijk niet door ging omdat de buschauffeur ons bij het verkeerde busstation eruit zette. En wij (och wat vervelend) noodgedwongen het winkelcentrum maar moesten verkennen en koffie drinken. En 3 pretparken (sea world, movieworld en wet 'n wild) bezoekt. Dan is de week snel voorbij. Verder is SurfersParadise een leuke stad met uitgaans gelegenheden en eet tentjes voor niet al te veel geld. Regelmatig zijn er straat artiesten te vinden, zoals een aboriginal op een diggeridoo, goochelaars en wilde dieren waarmee je op de foto kan (slang, kleine kroko etc.)

Vanuit Surfers Paradise zijn we door gereisd naar Byronbay. Hier lekker op t strand gelegen en de 'koude' zee in geweest (naja koud... Maar echt warm was het ook niet) Halverwege ons verblijf in Byronbay zijn we naar Nimbin geweest voor een nachtje. Nimbin staat bekend als hippie dorp. Dit is de enige plek in Australië waar het gedoogd is om wiet te roken. Hier wordt dan ook flink gebruik van gemaakt. Dat we hier aan kwamen was het vies warm en later op de avond werd duidelijk waarom. De regen kwam met bakken naar beneden, niet echt grappig meer. 's avonds hebben we curry van het hostel gegeten erg lekker maar ohh zo pittig gekruid. 's avonds was er weinig te beleven, niet in het hostel en ook het dorp was redelijk uitgestorven. Dus eenmaal terug bij het hostel nog even walabi's gespot in de achtertuin en een dvd gekeken. De volgende morgen ontbeten met pancakes en halverwege de dag het dorpje weer opgezocht. Binnen een half uur ben je hier helemaal doorheen dus hebben we ieder winkeltje die we maar konden vinden bezocht. Ook het museum hebben we niet links laten liggen. Hier staat de gehele oorsprong beschreven en uitgebeeld van Nimbin. Aan het eind van de middag zijn we weer opghaald en terug gebracht naar Byronbay.
Hier hebben we een hele mooie kanotrip gedaan waar we schildpadden en een groep wilde dolfijnen hebben gespot.
De volgende morgen was het tijd om afscheid te nemen van Marinde, ons reisgenootje de afgelopen 6-7 weken. Zij zal naar beneden reizen richting sydney en wij terug naar Brisbane omdat we vanaf daar naar Nieuw Zeeland vliegen.

Toen we eenmaal weer in Brisbane waren en we voor het avond eten de supermarkt opzochten bleek deze tot ons grote verbazing gesloten. Er zou namelijk een kerstoptocht met kerstman en echte dieren en een lichtshow zou gaan plaatsvinden. Dus na snel wat eten gehaald te hebben, hebben wij ons in de mensenmenigte gevoegd om de optocht te kunnen zien. Erg leuk gemaakt en iedere groep mensen beelde een deel van het kerstverhaal uit.

Nadat alle groepen voorbij waren kwam er nog een kort toneelstuk met elven en piraten over het verlies van de notenkraker. Nadat dit afgelopen was verscheen er een lichtshow op de cityhall. Dit was erg mooi om te zien met allemaal verschillend bewegende poppetjes en speelgoed die hun eigen verhaal vertelde. De volgende avond hebben we dit nogmaals bekeken en extra van genoten. Deze optocht en lichtshow zijn iederjaar, iedere dag te zien net zo lang tot het kerst is. Het kerstgevoel begint hierdoor toch een klein beetje te komen...

Tot ziens!